Godkänt för Norrbotniabanan

Länsstyrelserna i Västerbotten och Norrbotten har godkänt miljökonsekvensbeskrivningarna för ytterligare två av Norrbotniabanans järnvägsutredningar. Det gäller sträckorna Robertsfors-Skellefteå-Ostvik samt länsgränsen Västerbotten-Norrbotten-Piteå.

I de två aktuella miljökonsekvensbeskrivningarna studeras bland annat buller och barriäreffekter i Skellefteå, Piteå och andra tätbebyggda områden. En annan viktig fråga är anpassningen av järnvägen till det omgivande landskapet. För att kunna bedöma konsekvenserna av de olika alternativen beskrivs hur stadsbilden, odlingslandskapet, rennäringen, friluftslivet och känsliga natur- och kulturmiljöer påverkas.

Miljökonsekvensbeskrivningen blir ett stöd vid beslut om var och hur järnvägen ska byggas. Godkännandet innebär att länsstyrelsen anser att det finns tillräckligt underlag för en bedömning av den planerade järnvägens inverkan på miljö och hälsa. Däremot innebär det inte i sig något ställningstagande till miljöpåverkan som sådan.

Nu pågår arbetet med att ta fram utställelsehandlingar som allmänhet och myndigheter ska få möjlighet att komma med synpunkter på. Banverket siktar på att kunna ställa ut järnvägsutredningarna under juni månad.

SR Norrbotten
nyheter.norrbotten@sr.se

Fakta: Norrbotniabanan

Norrbotniabanan är en helt ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå. Banan förstärker godstrafiken och möjliggör persontrafik mellan Norrlandskustens städer.

Norrbotniabanan är indelad i sex järnvägsutredningar där alternativa dragningar studeras. Tidigare i år godkändes Miljökonsekvensbeskrivning för Ostvik-länsgränsen.

Utredningen av sträckan södra Gäddvik-Luleå startade ett år efter de övriga och beräknas kunna lämna in en miljökonsekvensbeskrivning i oktober 2008.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".