Erik Bäcklund, regionansvarig Sveriges åkeriföretag.

Allt dyrare bränsle skapar problem

De ledande bensinbolagen har höjt priserna för sjunde gången i år till ännu ett prisrekord. Den 95-oktaniga bensinen ligger på 13:59 och dieseln en krona högre. Enligt Erik Bäcklund, som är regionansvarig för Åkeriföretagen i norr, utgör det en besvärlig situation för åkarna.

Enligt Åkeriföretagen i norr utgör dieselpriset idag 35 procent av åkarens totalkostnader för en lastbil. Det är efter skatteavdrag för näringsverksamhet, eftersom de får dra av momsen. Resten är löner, försäkringar, och avskrivningar bland annat.

- Vi måste ta ut våra ökande kostnader för dieseln i högre fraktpriser av kunderna, så snart som möjligt. Vi uppmanar våra åkare att göra det. De som inte kan det, går under, säger Erik Bäcklund.

En timmerbil i Norrbotten drar mellan 4-5 liter diesel och en vanlig lastbil cirka 3,5-4 liter.

- Många åkare har dieselklausuler inskrivna i sina avtal med kunderna som köper frakterna, så att de kan höja priserna för frakten, säger Erik Bäcklund.

Han tycker inte att det är bra att protestera mot de ökande dieselpriserna på bensinmackar och blockera vägar som yrkeschaufförer har gjort i södra Sverige.

- Nej några franska aktioner leder inte framåt, säger han.

 Inger Marklund, SR Norrbotten
E-post inger.marklund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".