Nedgång för Bingolotto i Norrbotten

Försäljningen i Norrbotten av bingolotter har gått ned med 15 procent sedan förra säsongen, men nedgången är inte lika stor som i södra Sverige, säger Hans Ågren som är VD för Bingolotto Norrbotten.
Bingolotto, som drar in 40 miljoner kronor per år till föreningslivet i Norrbotten, har mist sin dragningskraft hos den stora TV-publiken. Var femte tittare har övergett programmet sedan förra året och försäljningen av bingolotter minskar i hela landet. Tolv år gammalt program Hans Ågren tror att det svalnande intresset kan bero på att produkten Bingolotto är 12 år gammal och behöver förnyas. Han funderar också över om vinsterna behöver förändras. Melodifestivalen konkurrent Bra och publikdragande program i konkurrerande tv-kanaler påverkar försäljningen. Årets Melodifestival lockade tre miljoner tittare och det drog ned försäljningen av bingolotter märkbart, säger Hans Ågren, men det blev en kraftig återhämtning förra helgen när Bingolotto inte hade samma slagkraftiga konkurrens. Den helgen såldes 1,3 miljoner bingolotter i Sverige.
Stig-Arne Nordström
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista