Vägplaner kritiseras

En förskönad bild från Björn Rosengren om hur mycket som skulle satsas på norrbottniska vägar och en helt stockholmsstyrd styrelse i Vägverket. Det är länsstyrelseledamoten och moderaten Hans Swedells svar på hur Norrbotten kunnat hamna så i skymundan i Vägverkets vägplan fram till år 2015.
I Länsstyrelsens svar till Vägverket pekas på tre saker: investeringar i nationella stamvägar, bärighetsåtgärder på regionala vägar samt drift och underhållsinsatser på statliga vägar. På de områdena saknas det helt enkelt pengar för att klara länets vägnät, något som Länsstyrelsen i sitt svar till Vägverket påpekar med skärpa. Hans Swedell skyller, kanske inte helt oväntat det hela på förre näringsministern Björn Rosengren. - När Björn Rosengren kom tillbaka och kallade det här för århundradets infrastrukturpropostion hade han helt fel. Det är kanske den svagaste, säger Hans Swedell. Dessutom menar Hans Swedell att inte nog med att Björn Rosengren förskönat verkligheten, dessutom har Vägverket inte gjort det dom kunnat heller. Och det beror bara på en sak enligt Swedell - I Vägverkets styrelse sitter åtta stockholmare, säger han. Länsstyrelsen kommunikationsdirektör Bo-Erik Ekblom säger att det betyder att länets vägnät inte kommer att bli bättre, snarare tvärtom. Till exempel kan inte Norrbotten och Västerbotten klara det nationella målet att E4 ska vara mötesfri till 90 procent. För de båda länen i norr planeras endast 48 procent mötesfri sträckning av E4.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".