Klart för Haparandabanan

Banverket kan nu börja arbetet med att bygga den nya Haparandabanans sträckning i Kalix kommun. Detta sedan den aktuella järnvägsplanen har vunnit laga kraft.

Under hösten 2008 sker byggstart för den nya järnvägsbron över Sangisälven. Med 117 meter blir bron den längsta mellan Kalix och Haparanda. Bron kan byggas enligt tidsplanen sedan järnvägsplanen för de 6,5 kilometrarna från Gäddträsket till kommungränsen Kalix/ Haparanda nu har vunnit laga kraft efter att regeringen har avslagit två överklaganden.

Totalt kommer Banverket att bygga fem järnvägsbroar samt en så kallad ekodukt, en viltpassage, på den aktuella sträckan.

– Haparandabanan är en viktig pusselbit för godstrafiken till och från norra Sverige samt för de allt viktigare förbindelserna med Finland och Ryssland, säger projektledare Lars Bergdahl.

I Projekt Haparandabanan ingår dels en upprustning och elektrifiering av den befintliga järnvägen mellan Boden och Kalix, dels en helt ny kustnära sträckning mellan Kalix och Haparanda.

Haparandabanan planeras att stå helt klar för trafik med eldrivna tåg 2016. Redan 2012 kommer banan att kunna trafikeras med dieseldrivna tåg. Haparandabanan är indelad i fyra järnvägsplaner, av vilka tre nu har vunnit laga kraft.

SR Norrbotten

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista