Busschauförren Tapani Valkola och skyddsombudet Ingela Nilsson kräver åtgärder mot det ökande.

Kräver åtgärder mot våld på bussar

Nu kräver facket åtgärder för att skydda busschaufförerna. Dubbelbemanning på utsatta turer och slopande av vissa turer på utsatta ställen är en del av kraven.

Anledningen är att hoten och våldet mot länets busschaufförer blir allt grövre. Det visar en undersökning som fackförbundet Kommunal har genomfört.

En av chaufförerna som drabbats av det ökande våldet och hoten är Tapani Valkola från Luleå.

– Berusade som kommer in i bussen och skriker är inte ovanligt. Våldet och hoten ökar för varje år, det är inte bara det att det ökar, hoten och våldet har blivit allt grövre.

I en enkät bland landet busschaufförer uppger 47 procent att de är rädd för att utsättas för våld. I Norrbotten förekommer det våld, så sent som i september besköts en busschaufför i centrala Råneå.

Ett av de stora problemen är att chaufförerna får hantera stora summor pengar, eftersom det inte går att lösa enkelbiljetter på busstationerna, så hamnar de pengarna i bussarna.

Ingela Olsson, skyddsombud på Kommunal i Norrbotten, kräver nu kraftåtgärder för att komma till rätta med problemen.

– Vi kommer att kräva dubbelbemanning på utsatta turer, vi kommer att kräva att det finns ordentliga rutiner. Dessutom kommer vi att kräva att det inte ska köras turer i samhällen där chaufförerna varit extra utsatta, bland annat Råneå och Töre, säger Ingela Olsson.

Nu ska facket träffa arbetsgivaren, Veolia transport, för att framföra kraven. Frågan är vad som händer om facket inte får gehör för kraven.

– Då kan det bli frågan om skyddsombudsstopp, det vill säga att skyddsombuden går in och stoppar jobben, säger Ingela Olsson.

Reine Sundkvist, SR Norrbotten
reine.sundkvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".