Världsarv ska ge nya jobb

1996 hamnade fyra nationalparker och två naturreservat på UNESCOs världsarvslista. Nu satsas drygt nio miljoner kronor på att marknadsföra det 9 400 kvadratkilometer stora området Laponia.
Det är nu sju år sedan nationalparkerna Sarek, Stora Sjöfallet, Padjelanta och Muddus och Stubba och Sjaunja naturreservat blev upptagen på världsarvslistan. Nu ska Laponia, som området heter, börja marknadsföras på allvar, bland annat för att skapa nya jobb. Det är kommunerna i Jokkmokk och Gällivare, EU, Länsstyrelsen, Turistdelegationen och Naturvårdsverket som nu satsar över nio miljoner kronor på att marknadsföra Laponia. Den projektgrupp som har bildats kommer att satsa på utbildning, marknadsföring och ett besökscentra, ett så kallat världsarvskontor. I planerna finns även satsningar på fiske, mat, lokala produkter med anknytning till Laponiaområdet. - Att Laponia finns på världsarvslistan är bara det en enorm hjälp i marknadsföringen. Det är ett av 700 världsberömda områden och det ska vi dra nytta av, säger Jane Axelsson som sitter med i projektgruppen.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".