Tryggve Bergman och Helena Jönsson. Foto: Torsten Gabrielsson

Snyggare förpackningar säljer mer

Designarena Nord har startat ett projekt där man ska hjälpa sex olika Norrbottensföretag att skapa attraktiva och snygga förpackningar. Du köper ju väldigt mycket med ögonen säger projektledaren vid Designarena Nord Helena Jönsson.

Ju större konkurrensen blir och ju mer produkter det finns så räcker det inte med att endast ha ett lågt pris och bra reklam, man måste också ha en förpackning som lockar till sig intresse och fler kunder menar Jönsson.

Ett av företagen från Norrbotten som ingår i projektet är BD-Fisk som ser stora möjligheter i den här satsningen. Tryggve Bergman har jobbat som säljare i många år på företaget och han vet vad en attraktiv förpackning till fisken Löja kan betyda för företaget.

– Just nu har vi inga förpackningar till handeln utan kan bara sälja till fiskdiskar och storkök säger han.

Med en förpackning för daglig varuhandel som dessutom lockar till sig ett intresse skulle försäljningen av fisken kunna öka påtagligt tror Tryggve.

– Det här projektet är till stor hjälp för oss, det finns så mycket kunskap och kompetens så det passar oss som handen i handsken avslutar han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".