Haparandabana längs kusten

Banverket har överlämnat sitt förslag till framtidssatsningar till regeringen och Banverkets inställning till Norrbotniabanan är lika kallsinnig som tidigare - den nämns inte ens i förslaget.
Däremot konstaterar man att Nya Haparandabanan är samhällsekonomiskt lönsam, men Banverket vill ändå inte bygga den förrän tidigast efter år 2010. Banverket föreslår att en ny Haparandabana ska byggas längs kusten till Kalix, men först i slutet av planeringsperioden 2010-2015. För övriga avsnitt i den tänkta sträckningen för Norrbotniabanan sägs ingenting i förslaget. Banverket vill däremot rusta upp den befintliga järnvägslinjen från Boden över Morjärv till Kalix. Enligt Peter Roslund, ordförande i Norrbotniabanan, måste Haparandabanan byggas snarast och han säger att arbetet med att övertyga rikdsdagsledamöterna och andra beslutsfattare om både Haparandabanans och Norrbotniabanans betydelse fortsätter.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".