Inlandsbanan behövs för godstransporter

Flera stora företag ställer sig nu bakom kravet på en upprustning av inlandsbanan. SCA, Sveaskog och Smurfit kappa kraftliner har alla visat ett stort intresse för att inlandsbanan ska rustas så att den klarar av godstrafik.

Idag är det bara vissa sträckor av inlandsbanan som klarar av godstrafik, men Inlandsbanan AB:s vision är att man ska kunna frakta gods från Kristinehamn i söder till Gällivare i norr. Det skulle dock kräva att banan måste rustas upp till en kostnad av 1,8 miljarder kronor.

Morgen Yngvesson som är virkeschef på SCA skog tror att en upprustning skulle kunna effektivisera deras och andra bolags transporter. 

– Det skulle vara betydligt bättre om vi skulle kunna komma med en järnväg direkt till våra omlastningsplatser. Jag tänker bland annat på Saltmyren utanför Arvidsjaur. Man skulle kunna lasta bränslet direkt på tågvagnarna istället för att först gå med bil fem mil och sedan lasta om det på järnvägen. Det skulle bli en betydligt effektivare hantering, säger han.

Om inlandsbanan inte rustas upp tror Morgen Yngvesson att det blir svårt för SCA skog.

– Då måste vi ju konkurrera med andra i det här fallet bränslesortiment och det är ju inte säkert att vi kan behålla de affärerna och då vet vi heller inte hur det i förlängningen går med en anläggning som Saltmyren, säger han.

Morgen Yngvessons tankegångar bekräftas av Sveaskogs vd Gunnar Olofsson.

– En upprustning av inlandsbanan skulle innebära att vi lättare skulle kunna transportera vår råvara till de befintliga industrierna och det skulle också innebära att vi lättare skulle kunna etablera nya framtidsindustrier utefter inlandsbanan, säger han.

Elin Sundström, SR Norrbotten
elin.sundstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".