Flyget genar för miljöns skull

I morgon blir en del av flygvägarna i det svenska luftrummet rakare. Det är på försök under två år som flygningar norr om Gävle får välja en rakare rutt. Vinnare är miljön och flygbolagen, som kan spara pengar.

Det är i morgon torsdag som det införs ett system med fri flygning över på över 9 000 meter. Det gäller flygningar norr om den 61:a breddgraden, som är Gävle och norrut.

När det här är fullt genomfört år 2011 beräknar Luftfartsverket att flygbolagen tjänar cirka tio flygtimmar per dag. En flygtimme kostar flygbolagen omkring 100 000 kronor, så besparingen ligger på omkring en miljon kronor om dagen.

Miljön är också vinnare på rakare flygvägar. Enligt gjorda beräkningar minskar den vanligaste flygplanstypen Boeing 737 sina utsläpp av koldioxid med 5,8 ton per flygtimme med rakare flygvägar. Med flygvägsförkortningen beräknas utsläppen av koldioxid minska med omkring 17 000 ton per år.

Systemet för rakare flygvägar kallas Free Route Airspace Sweden, förkortat FRAS.

Piloterna får genom FRAS möjlighet att redan från början färdplanera den rakaste vägen vid överflygningar över Sverige.

SR Norrbotten
nyheter.norrbotten@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".