Järnväg mellan Gällivare och Aitik på gång

Om en dryg månad startar gruvföretaget Boliden försök med att vidareförädla sin restprodukt, gråberg, i Aitik utanför Gällivare. Om försöken går bra, finns det en stor potentiell marknad för krossmaterialet ute i mellaneuropa.
En succe skulle innebära att Boliden ökar trycket på staten i sina krav om ett järnvägsspår mellan gruvområdet och Gällivare. I många år har det funnits önskemål, och det har gjorts flera påtryckningar, för att det ska byggas ett 13 kilometer långt stickspår mellan Aitik-gruvan och Gällivare. Tanken är att tågen ska lastas med gråberg i Aitik till väg- och järnvägsbyggen söderut och sedan ta rötslam från reningsverk i Stockholm i retur. Rötslammet ska användas för täckning av sandmagasinen. Nu kommer Boliden under oktober att krossa 30 000 ton gråberg på försök. Olika materialstorlekar för väg- och järnvägsbyggen ska tas fram. Sedan ska ett icke namngivet svenska företag i byggbranchen, testa materialets kvalitet. I dag råder det brist på bra material till väg- och järnvägsbyggen i princip i hela Europa. Därför tas det idag upp stora täkter som lämnar stora sår i naturen. I Aitik finns det obegränsat med gråberg som skulle tillgodose den stora efterfrågan. Visar det sig att försöken slår väl ut kommer suget efter krossat gråberg att öka. Något som gruvföretaget anser skulle vara bra, det skulle kunna motivera staten att bygga det nödvändiga stickspåret. En framtida premanent produktion av krossat gråberg i Aitik skulle betyda mellan 40 och 50 nya jobb i Aitik och Gällivare.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".