Stora effekter längs gränsen

En järnväg mellan Kolari och nordnorska Skibotn skulle betyda mycket för hela regionen. En järnväg skulle märkas av i till exempel Karesuando, där Carl Eliasson och hans bror driver ett företag inom viltförädlingsbranschen, med både renslakt och försäljning av livsmedel.

– Det kommer mera människor både vid byggandet och troligtvis efter byggandet också, säger Carl Eliasson som tror att det skulle bli ett uppsving för trakten.

– Om det kommer mer turister i området så äter de ju i alla fall, och då får vi sälja till restauranger i området.

De norska järnvägsplanerna har fått ny fart i och med den kommande gruvbrytningen i Pajala-Kolaritrakten, med eventuell möjlighet till malmtransporter.

Visserligen dröjer det innan tågen kan rulla mellan Kolari och Norge, med gods- och persontrafik. Hittills har det bara gjorts en förstudie av kommuner i Troms fylke som presenterades i förra veckan. Men det hindrar ju inte att det finns visioner.

– Skulle det bli av öppnas stora utvecklingsmöjligheter för hela regionen. Det skulle få mycket stor betydelse för Tornedalen, säger Peter Hagström som är vd för Tornedalskommunernas samarbetsorganisation Tornedalsrådet.

10 år skulle det ta att bygga järnvägen för motsvarande cirka 30 miljarder svenska kronor. Finansieringen är inte klar. Men det har kommit positiv respons från det finska utrikesdepertementet som Tornedalsrådet varit i kontakt med.

– Det är ju så att EU ska satsa mer och mer på järnväg, och det har att göra med att järnvägens klimatpåverkan är mycket mindre än transporter längs med väg, säger Peter Hagström.

Sara Sällström, SR Norrbotten
sara.sallstrom@sr.se