Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Vägverket bemöter hastighetskritiken

Publicerat tisdag 29 september 2009 kl 09.51
1 av 2
2 av 2
Lena Dahlgren, regionchef Vägverket norr. Foto: SR Norrbotten

Den skarpa kritiken från Länsstyrelsen och Kommunförbundet i Norrbotten mot att hastigheterna på 330 mil av länets vägar ska sänkas bemöts nu av Vägverket.

Hastighetssänkningarna har fått skarp kritik av både Länssstyrelsen och Kommunförbundet i Norrbotten, som menar att det vore förödande för länet.

Men Lena Dahlgren, som är regionchef på Vägverket norr, försvarar hastighetssänkningarna.

– Många är beroende av bilen i den här landsändan, och därför är det angeläget med höga hastigheter, men vi kan för den skull inte ha lägre säkerhet, säger hon.

Hastigheten på de svenska vägarna har inte setts över på 30 år. Lena Dahlgren tycker att det är hög tid för en gemensam standard för hela landet och tillbakavisar också kritiken från Länsstyrelsen och Kommunförbundet om att hastigheten på de västerbottniska vägarna inte sänks i samma omfattning som här.

Länsstyrelsen och Kommunförbundet kallar förslaget om att sänka hastigheterna på länets vägar för en skrivbordsprodukt och menar att det skulle vara ett dråpslag för Norrbotten.

Enligt Karl Petersen (S), ordförande för i Kommunförbundet i Norrbotten, är det så lite trafik och så pass god sikt på de norrbottniska vägarna att hastigheterna inte behöver sänkas. Tillsammans med Länsstyrelsen i Norrbotten föreslår Kommunförbundet i stället ökad trafikövervakning, till exempel fartkameror, så att hastighetsgränserna hålls.

Sänkta hastigheter skulle inte försvåra för alla som pendlar till jobbet och inte minst drabba näringarna i länet, framför allt testverksamheten i A-kommunerna, enligt Kommunförbundet och Länsstyrelsen.

Lena Dahlgren håller inte alls med om den beskrivningen.

– Att hela Norrbotten skulle dö ut för det här, det har jag inga empiriska vetenskapliga bevis för, säger hon.

Hon menar att det är singelolyckorna och inte mötesolyckorna som är problemet och att det handlar om mycket små tidsfördröjningar om hastigheten på vägarna sänks enligt förslaget.

– Kör man hela det vägnät som vi inför hastighetssänkningar på, tappar man 45 minuter. Att det är lite trafik har vi redan tagit hänsyn till i vårt förslag. Vi har oerhört mycket högre hastigheter på vägar med samma standard, mot i södra Sverige, säger Lena Dahlgren.

Eva Elke, SR Norrbotten
eva.elke@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".