Lars Martinell på NTF sågar förslaget om dispens från sänkta hastigheter för biltestarna. Foto: Tove Persson.

Förslag om hastighetsdispens sågas

Uppdaterad 16:50
Nu kommer kritik från både NTF och länsstyrelsen i Norrbotten mot att biltestare ska få köra fortare än vanliga bilister på våra vägar.  ”Det låter helt orimligt”, säger Lars Lars Martinell, som är verksamhetschef för trafiksäkerhetsorganisationen i Norrbotten.

Det är Vägverket som rekommenderar att biltestarna får dispens från de hastighetssänkningar som genomförs 10 november.

– Det känns inte rätt att de ska bli särbehandlade och få hålla en högre hastighet. Det borde vara lika för alla. Annars borde det vara avskilt som man får köra lite fortare, för man utsätter ju andra trafikanter för en högre risk, säger Lars Martinell på NTF.

Det är biltestföretagen som ligger bakom att Vägverket nu vill ge möjlighet till dispens och låta biltestarna köra fortare än den hastighet som vägskylten anger. Biltestföretagen hävdar att sänkt hastighet är förödande för en del av deras verksamhet och Vägverket går nu på deras linje, säger Per-Gunnar Sundström, som är ordförande i biltestföretagens samorganisation.

– Vi har haft överläggningar med Vägverket och de har lyssnat på våra argument och tagit det till sig.

Men varför är det viktigt för er att kunna köra 110 på vägarna?

–  När det gäller uthållighetstester efter väg så måste man kunna manövrera och pröva fordonet i det som är normala hastgheter i övriga världen, annars kanske biltestföretagen vänder sig någon annanstans för att göra de här testerna, säger Per-Gunnar Sundström.

Enligt Sundström äventyras inte säkerheten på vägarna för att biltestarna får köra fortare än andra trafikanter.

– Nej, det här är ändå en relativt liten skillnad och det blir på speciellt utvalda vägar och vi tror inte att det har någon som helst betydelse för trafiksäkerheten, säger Per-Gunnar Sundström.

Men Lars Martinell på NTF är av en annan åsikt.

– Det blir ju omkörningar i en större utsträckning och det är kanske i sådana situationer som man inte ska köra om, säger Lars Martinell.

Även från länsstyrelsens håll, som ju är kritisk till de hastighetssänkningar som Vägverket nu genomför,  påpekas att trafiksäkerheten minskar om vissa grupper får dispens från rådande hastighetsbegränsningar.

– Vill man uppnå en högre trafiksäkerhet, så är det här förslaget definitivt ingen lösning, säger Bo-Erik Ekblom, ansvarig för kommunikationsfrågor på länsstyrelsen i Norrbotten.

Han är också kritisk till att Vägverket bollar över frågan om dispenser till en annan myndighet. Det är nämligen länsstyrelsen eller Transportstyrelsen som är de myndigheter som fattar beslut om eventuella dispensansökningar.

Anneli Lindbäck, SR Norrbotten
anneli.lindback@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".