1 av 2
2 av 2
Per-Gunnar Sundström.

Biltestföretag säger upp personal

Biltestföretagen i länet går nu tillsammans och försöker få dispens från de nya lägre hastighetsbegränsningarna som börjar gälla den här veckan. Men redan nu är det klart att Ice Track i Arvidsjaur drar ner på verksamheten på grund av de sänkta hastigheterna.

– Vi planerar helt klart en personalneddragning med två till fem personer, det är bekräftat. Projekten liksom stannar upp och de har aviserat att det sker en viss neddragning och anledningen är att de inte kan göra testerna fullt ut då de har baserat de på de hastigheter som funnits i Sverige under många år, säger Olof Borgman, vd Ice Track i Arvidsjaur

På mötet på måndagen deltog företag från Arjeplog, Arvidsjaur, Älvsbyn och Slagnäs. Samtliga var överens om att sänkta hastigheter är en stor försämring för de kunder som gör så kallade uthållighetstester, det vill säga långkörningar på över 50 mil på vanliga vägar under normala omständigheter.

– Alla är helt eniga om att det här är en överlevnadsfråga för hela branschen, säger Per-Gunnar Sundström, ordförande i SPGA, Swedish Proving Ground Association, en intresseförening för de svenska biltestföretagen.

Landsvägskörningen är till för att verifiera resultaten som man får fram under testerna som görs på slutna banor. En sänkning med 10 kilometer i timmen påverkar enligt företagen möjligheterna att göra jämförelser med tester som gjorts tidigare år och gör körningarna dyrare.

Kunderna är internationella och nationella bilföretag. Flera är redan på plats för säsongen och i många fall inte medvetna om förändringen.

– Just nu är det ett hundratal bilar ute och kör och för deras del blir det en förskräcklig upplevelse när man sänker hastigheterna, säger Per-Gunnar Sundström.

Det är inte alla företag som tycker att det behövs någon dispens. Det finns kunder som inte gör uthållighetskörning på landsväg. På några företag vi har pratat med tycker man att det är orealistiskt och konstigt att vissa ska få köra i annan hastighet än övrig trafik och att lägre hastigheter inte är något större problem.

Men Per Gunnar Sundström säger att omkring hälften av företagen han företräder är negativa till en hastighetssänkning.

Det är vissa av vägarna i Lappland och Älvsbyns kommun där man vill kunna köra fortsatt i 90 eller 70. Biltestföretagen vill nu ha ett möte med Transportstyrelsen - den myndighet som kan ge dispens från gällande hastighetsbestämmelser.

Vägverkets Operation omskyltning startar i dag och pågår veckan ut.

Helene Alm, SR Norrbotten
helene.alm@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".