1 av 2
Jan-Erik Jaensson vill göra varumärket Swedish Lapland starkare.
2 av 2
Jeremy Hildreth är expert på varumärken och han tror att Swedish Lapland har en stor internationell potential.

Norrbotten måste säljas

Den norrbottniska turismnäringen mår bra, trots den ekonomiska krisen.

Det enligt föreningen Swedish Lapland som företräder 600 turismföretag i norra Sverige. Idag samlas man till en konferens på Piteå havsbad, för att diskutera hur norra Sverige ska marknadsföras bättre som turistmål.

– Alla internationella prognoser visar att turismen kommer att öka. Vi är en exotisk destination i världen och vi har möjlighet att öka ännu mer, säger Jan-Erik Jaensson som är VD för Swedish Lapland.

Men han tror samtidigt att varumärket Swedish Lapland måste marknadsföras bättre mot omvärlden. 600 turismföretag från Norrbotten och Skellefteå samarbetar runt varumärket.

– Det är inte en geografisk position främst, utan ett varumärke. Det är dyrt att bygga varumärken, så därför är det värdefullt att vi kan samarbeta.

Än så länge är Sverige och begreppet Swedish Lapland relativt okända i världen.

– Det är bara några år sedan vi började marknadsföra det här, så vi har framtiden för oss, säger Jan-Erik Jaensson.

Samed Salman, Sveriges Radio Norrbotten

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".