Hög trovärdighet för Sveriges Radio

Sveriges Radio är det företag som svenskarna litar mest på. Det visar MedieAkademins förtroendebarometer som redovisas årligen. Totalt har 79 procent av dom tillfrågade i barometern förtroende för Sveriges Radio. På andra plats kommer fjolårets etta, Ikea och trea i undersökningen ligger Sveriges Television.

Sveriges Radio är det företag som har störst förtroende hos svenska folket. Det visar Medieakademins "Förtroendebarometern" 2009. "Förtroendebarometern" görs av Medieakademin och Göteborgs Universitet och mäter allmänhetens förtroende för medier, företag och institutioner och har genomförts sedan 1997. Sveriges Radio har i flera år legat i topp bland medieföretagen. I år intar man den totala förstaplaceringen när det gäller företag och samhällsinstitutioner. Sveriges Radio ökar från 76 procent till 79 procent och går därmed om tidigare ettan IKEA som nu får 75 procent. På tredje plats kommer Sveriges Television med 72 procent.

- Vår vision är att vara landets viktigaste medieföretag och ledande kulturskapare. Här har vi fått ett kvitto att vi är på rätt väg, säger Cilla Benkö, vice VD, dessutom ökar vår publik i alla kanaler och alla åldrar.

- Förmodligen handlar det också om något mer än erkännandet av Sveriges Radio i sig. Mediesamhället fragmenteras och många kommersiella medier lever under starkekonomisk press. Public serviceradio har en unik möjlighet att upprätthålla de publicistsiska ambitionerna och verkligen vara en radio i samhällets och allmänhetens tjänst, säger Mats Svegfors, VD.

SR Norrbotten
nyheter.norrbotten@sr.se