Flygplatschefer kritiserar sparförslag

De norrländska inlandsflygplatserna kräver att statliga Rikstrafiken helt gör om sitt förslag till tillfälliga neddragningar i flygtrafiken!
Rikstrafiken vill under ett års tid dra ner trafiken med 10 till 20 procent för att spara nödvändiga 30 miljoner - medan flygplatscheferna menar att det är orättvist att Rikstrafikens underskott enbart ska dras ner på flyget. - Det finns ju andra trafikslag som man också skulle kunna titta på och kunna spara pengar på. Det är både färjetrafiken och tågtrafiken, men det säger Rikstrafiken att man har svårare att kunna göra eftersom man har längre avtal skrivna med dem. Just nu råkar det vara så att flygets upphandlade avtal är utgångna nu i mars i år, säger Ralf Lundberg, flygplatschef i Arvidsjaur. Flygplatscheferna i Arvidsjaur, Gällivare, Hemavan, Lycksele, Storuman och Vilhemina menar att de besparingar som nu ska göras inom Rikstrafiken borde kunna göras även inom tåget, färjetrafiken och busstrafiken - och inte bara inom flyget. Men samtidigt menar Rikstrafiken att det är just flyget som är det enda trafikslag som haft oväntat stora kostnadsökningar. Däremot betyder det inte, enligt handläggaren Pär-Erik Westin, att myndigheten tänker dra ner enbart på flyget utan myndigheten söker andra möjligheter att spara. De 10 till 20 procentiga neddragningarna för det närmaste året skulle bland annat betyda att Gällivare förlorar sina lördagsflygningar till Stockholm och att vissa flyg mellanlandar i Hemavan. I Arvidsjaur skulle man i stort sett behålla antalet flygningar men mellanlanda i Lycksele istället för som idag i Storuman. Båda flygplatscheferna, Monica Hedström i Gällivare och Ralf Lundberg i Arvidsjaur, är rädda för att de indragningar av turer, som eventuellt nu görs för den korta tillståndsperioden - från mars i år fram till mars nästa år - blir vägledande även för den längre perioden, dvs för det nya avtal som gäller tre år framåt från mars 2005. Ovissheten om hur trafiken i stort ska se ut under treårsperioden är fortsatt stor. Diskussioner har förts sen en tid tillbaka från Rikstrafikens sida om att införa flygnav, alltså huvudflygplatser nere vid kusten som inlandsresenärerna antingen bussas eller flygs till. - Men även där står parterna fortsatt långt ifrån varandra, säger Ralf Lundberg.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".