Exportsuccé för sportdryck

Framgångarna för Norrmejeriers återhämtningsdryck Gainomax fortsätter på exportmarknaden. Exporten har ökat med 30 procent under det senaste året och nu planeras en utbyggnad av produktionsanläggningen i Luleå.

Drycken, som är en återhämtningsdryck, ska konsumeras efter träning och exportchefen Kennet Wiksten har en förklaring till succén.

- Den smakar bra och är drickfärdig, konkurrenternas alternativ är pulver som ska blandas till färdig dryck, säger han.

Norrmejerier planerar nu en utbyggnad av produktionsläggningen på Bergnäset i Luleå. Något som kan komma att ge 2-3 nya jobb.


Bara början
Norrmejerier har lyckats mycket bra med att sälja Gainomax i England, Irland och i de nordiska länderna. Nu sneglar företaget på nya marknader. Det tar omkring två år att göra en marknadsundersökning i ett nytt land och att där finna agenter som tar hand om försäljningen.

- Det är Frankrike och Tyskland vi tittar på. I Sverige har vi 500 gym och i Frankrike finns det 2 500 gym. Det visar vilka möjligheter som finns där, säger Kennet Wiksten.


Stig-Arne Nordström, SR Norrbotten 


 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".