Nya utmaningar för Norrmejerier

Efter succén för sportdrycken Gainomax i England och Irland hoppas Norrmejerier på att den norrbottniska bärdrycken Jokk ska bli nästa exportprodukt.

– Jokk Lingon har blivit populär i Österrike och vi har förhoppningar på att kunna etablera Jokk på den marknaden, säger exportchefen Kennet Wiksten.


För att få fäste på exportmarknaden för Jokk måste Norrmejerier finna vägar att sälja drycken i den vanliga detaljhandeln. Sportdrycken Gainomax, som säljs via agenter på gym och träningsanläggningar, har nått sina framgångar först efter flera års marknadsåtgärder.


– Vi kan inte sitta nöjda med den vi har, det krävs en ständig utveckling, säger Kennet Wiksten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".