Japan nytt mål för norra biltestregionen

Den norra biltestregionen, i Norrbotten och Västerbotten, marknadsförs just nu mot den Japanska bilindustrin. Dels på plats i Japan men också på en kommande mässa i Göteborg, kallad Jama Clepa, där japansk bilindustri möter europeiska underleverantörer.

ISA, Invest in Sweden agency, som är den svenska organisation som arbetar för att få utländska direktinvesteringar till Sverige, har en regional motsvarighet som bland annat arbetar med marknadsföring av den norra biltestregionen.
Marknadsför konkurrensfördelar
Sen i höstas har ISA;s egen personal i Japan arbetat direkt mot den Japanska bilindustrin för att marknadsföra den norra biltestregionen. Just nu planerar också ISA:s regionansvarige Christer Lindfors i Luleå att testregion norr ska marknadsföras på en affärskonferens i Göteborg, Jama Clepa, där de flesta Japanska bil- och lastbilstillverkarna i slutet av april möter europeiska komponenttillverkare.
- Det är fortfarande många aktörer, som inte i någon större omfattning är här uppe och testar, så det är ju viktigt för oss att visa upp vilka konkurrensfördelar som finns i den här regionen, säger Christer Lindfors.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".