Nybildade Botniatåg tar över trafiken

Uppdaterat 05:20
Sex år framåt sköter nya Botniatåg AB dagtågtrafiken i Norrland. Botniatåg som till hälften ägs av statliga SJ slog ut Veolia och Tågkompaniet i upphandlingen.

Sträckorna som omfattas av avtalet är: Umeå-Sundsvall, Umeå-Luleå, Umeå-Lycksele, Luleå-Kiruna-Narvik och Sundsvall-Östersund-Åre-Trondheim.

– Nu öppnas hela Norrland för en betydligt mera utvecklad tågtrafik. Sammantaget blir det fler tåg och ökade resmöjligheter för resenärerna, även de som kommer söderifrån. Tillsammans vill vi bidra till ett uppsving för tågåkandet i norrlandslänen, säger SJs vd Jan Forsberg, i ett pressmeddelande.

Han är också övertygad om att norrlänningarna kommer att få se en väsentligt bättre och mera frekvent tågtrafik. Det då SJ redan finns i Norrland med SJ Norrlandståg.

– Nu lägger vi till Botniatåg, vilket ytterligare förbättrar resmöjligheterna, säger Jan Forsberg.

Norrtåg AB ägs av trafikhuvudmännen i länen Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. För att skapa en tydlig leverantör för tågresenärerna med lokal förankring har SJ och DB Regio startat Botniatåg som kommer att ha egen personal och trafikledning i Umeå.

Fordon kommer att tillhandahållas av Norrtåg. VD från start kommer att vara Michael Almenäs, som idag är biträdande utlandschef vid DB Regio.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista