Nu lyfter Kallax Cargo

Nu lyfter det kanske för fraktflygplatsen Kallax Cargo i Luleå. Det första fraktflyg som regelbundet ska använda flygplatsen är amerikanska Polar Air Cargo, för frakter till Asien.

Premiärflygningen blir troligen tisdagen den 24 februari, med norsk lax i lasten.

- Det blir en flygning i veckan till att börja med, men ambitionen är att det ska bli två turer under det här året, säger Terje Dypvik, Nord-norsk spedisjon till TT.

Polar Air kommer att använda en jumbojet, Boeing 747 F för trafiken. Men rutten blir inte över ryskt luftrum, som staten räknade med när man satsade på att göra flygplatsen i Luleå till internationell fraktflygplats 1999.

I stället kommer Polar Air att flyga via Liege i Frankrike, skriver På Hugget, nyhetsbrev för logistikbranschen.

- Vi har avtal om att frakta upp till 85 ton last per flygning, säger Terje Dypvik.

Lax och havsprodukter blir den huvudsakliga lasten. Men efterhand kommer även industrivaror från Norge och Sverige att ingå. Till Luleå kommer laxen i lastbilar.

Fraktrutten är upplagd med mellanlandning i Korea, där fisken lastas över till andra plan, för vidare färd till Japan.

Polar Air-planet flyger sedan vidare till Taipei i Taiwan innan det återvänder till Europa.

Staten satsade 90 miljoner kronor 1999 på en förlängning av en landningsbana vid Kallax flygplats för att göra det möjligt för internationellt fraktflyg att landa där.

Bakom satsningen låg till stor del dåvarande näringsminister Björn Rosengren och banan invigdes av statsminister Göran Persson.

Det har hittills varit svårt att övertyga internationella fraktflygbolag om Luleås fördelar vid flygfrakter till Fjärran Östern. Det har också tagit lång tid att förmå Ryssland att öppna sitt luftrum för fraktflyget.

040211-1110

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".