Två döda i gruvolycka

"Det får inte hända"

En allvarlig arbetsplatsolycka inträffade i LKAB:s Vitåforsgruva i Malmberget vid lunchtid på tisdagen. Två byggnadsarbetare omkom när en hisskorg föll ner i ett djupt schakt.

De båda omkomna är underentreprenörer och byggnadsarbetare som jobbade med att kontrollera och besiktiga arbetet i ett schakt på den nya huvudnivån som byggs i gruvan. En tredje person chockades.

– De befann sig i en korg som hängde från en lyftkran. Kranen stod uppe på 1 040-metersnivån och exakt på vilken nivå de befann sig när korgen lossnade vet vi inte. Korgen hamnade på 1 136-metersnivån, nästan hundra meter under den plats kranen stod, säger Anders Lindberg.

LKAB kallade in sin katastrofledning och flera ambulanser samt en ambulanshelikopter ryckte ut till gruvan.

– Det tog tid innan man tog sig fram och kunde bekräfta vad som skett, berättar Anders Lindberg.

Vad som orsakat olyckan är ännu inte känt. Polisens tekniker och utredare är på väg till Malmberget  och en förundersökning är inledd. Även Arbetsmiljöverket har startat en utredning.

– Det finns inte ord, jag är chockad. Det här får inte hända. Det här är ett litet samhälle och det är många som känner de här personerna, säger Byggnads skyddsombud Ulf Nordmark.

Enligt projektledaren är det ett vanligt arbetssätt att en kranbil hissar ner och upp en hisskorg på det här sättet vid olika byggen. Men Tomas Johansson vill inte säga att det är särskilt farligt.

– Nja, det kan jag inte uttala mig om.

Enligt Gruvfyrans ordförande Tomas Nilsson är det oacceptabelt att det något sådant här får ske inom ett företag som LKAB.

– Man känner en oerhörd frustration och jättestor sorg för de berörda och deras anhöriga. Det är väldigt viktigt att man utreder det här ordentligt och kommer tillrätta med det.

Enligt fackordföranden Tomas Nilsson jobbar man kontinuerligt med att förbättra säkerheten och LKAB:s tekniske direktör Per-Erik Lindvall menar att det finns en samverkan mellan alla parter.

– Vi har en total samsyn mellan anställda, ledning och våra entreprenörer om att skapa en olycksfallsfri verksamhet. Det här är förstås ett stort bakslag i det arbetet, där vi kommit långt i den riktningen. Det är med tungt hjärta vi hanterar dagens situation.