Framtidens flyg i Norrbotten

I går lämnade statliga Rikstrafiken över ett förslag till regeringen på hur flygtrafiken i Norrlands inland ska bedrivas i framtiden. För Pajala och Gällivare blir det inga större förändringar, men för Arvidsjaur kommer det att ske stora förändringar och då till det bättre.

Rikstrafiken, som ansvarar för statens upphandling av olönsam kollektivtrafik, presenterade igår ett förslag till regeringen som är tänkt att minska kostnaderna för flygtrafiken i Norrlands inland.

I korthet går förslaget ut på att flygrutterna ska gå över mindre flygplatser för sig och större för sig. Det i motsats till dagens system där rutterna går från mindre till större flygplatser och sedan vidare söderut.

Flygplatserna i Gällivare, Arvidsjaur och Lycksele står för 70 procent av trafiken på de sju flygplatserna i Lappland. Nu föreslås att linjen Arvidsjaur–Lycksele ska bli en av rutterna i den framtida upphandlingen.

– För våran del ser det bra ut. Det blir fler turer och fler säten. Det här kommer att innebära att vi kommer att kunna öka antalet passagerare, säger Arvidsjaurs flygplatschef Ralf Lundberg.

Den sträckning som rikstrafiken nu föreslår från Arvidsjaur via Lycksele räknar Rikstrafiken med ska bli så pass attraktiv att det i framtiden kommer att finnas ett kommersiellt intresse från flygbolag att på egen risk gå in och sköta trafikeringen.

Det förslag som Rikstrafiken nu lämnar till regeringen kommer inte att påverka flygplatserna i Gällivare och Pajala i någon större utsträckning. Enligt förslaget ska trafiken bedrivas på samma sätt som det görs i dag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".