Norrbotten

Norrbotten lockar med belöningsresor

Turistorganisationen Swedish Lapland i Norrbotten gör under tre år en speciell satsning på Tyskland. Syftet är att locka företag att ordna belöningsresor, så kallade incentiveresor, hit.

Reseföretagaren Martina Guse, VD för Partnership Event Promotion i Hamburg har anlitats i arbetet och hon reser just nu omkring i länet för att kolla in lämpliga resmål.

Hon gillar det hon sett i Norrbotten, bland annat kyrkan i Gammelstad, Storforsen, Kukkula och Piteå havsbad.

Hon ska nu hjälpa Swedish Lapland att locka grupper från tyska företag hit.

Mellan 40 och 50 agenter eller specialister i Tyskland ska under tre år förses med information om lämpliga resmål i landet och de ska sedan i sin tur informera företag i Tyskland. Annica Öhman är marknadsansvarig på Swedish Lapland i Luleå och förklarar det hela.

- Det är en nationell satsning, som vi gör tillsammans med Visit Sweden och där vi har blivit utvalda tillsammans med Stockholm Convention Bureau, Göteborg och Malmö-Skåne. Man har sett att vi har en ganska liten plats på kartan, när det gäller incentiveindustrin. Vi kan göra så mycket mer, men vi måste också göra det tillsammans och att det handlar om hela Sverige. Då har vi kommit överens om att den tyska marknaden är vår gemensamma nämnare, säger Annica Öhman.