Norrbotten

Livsmedelspress på bärleverantörer

Flera livsmedelsjättar kräver att de utländska bärplockarna får bättre villkor,
annars vill de inte köpa bär från leverantörerna.

Även Sjätte AP-fonden, som förvaltar svenskarnas pensionspengar och är näst störste ägare i bärkoncernen Polarica, kallar situationen oacceptabel.
Om inget händer kan en försäljning bli aktuell.

  – Det här är något hela livsmedelsbranschen måste ta tag i, säger fondens vd Erling Gutafsson, till SvD.

Gustafsson pekar på att Polarica som en ledande uppköpare har ett stort ansvar. Efter att missförhållandena avslöjades förra året gjorde fonden klart att det måste ske förändringar.

Livsmedelsjätten Axfood säger att bolaget har en uppförandekod som måste följas.

  -- Det är väldigt många produkter som säljs där man skriver svensk frukt eller svenskt kött, som säljargument. Att sätta stämpeln svenska blåbär skulle inte vara ett särskilt bra säljargument, säger Ingmar Kroon, presschef på Axfood, till SvD.

Procordia, där bland annat Felix, Bob och Ekströms ingår, säger att bärplockarnas villkor är en viktig parameter vid val av leverantör.

Även Ica är bekymrad över bärplockarnas villkor och säger att man för en dialog med sina leverantörer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista