Piteå

Teman lyfte Noliamässan

Årets Noliamässa i Piteå, som delvis hade ett nytt upplägg, var lyckad konstaterar arrangörerna. Inriktningen på olika teman var populär och lockade besökare.

Besökssiffrorna är inte uträknade i detalj än, men någonstans strax under 100 000 besökare ska ha besökt mässan enligt Jan-Olof Sandberg som är mässchef på Nolia.

– De här nya satsningarna på flera programytor och teman har slagit väl ut. Tema hälsa, mat, trädgård. Många av de här temana har varit väldigt välbesökta, säger Jan-Olof Sandberg.

Trots att det var färre som besökte årets mässa än förra året, då det var   107 000 besökare, är Jan-Olof Sandberg nöjd med mässan. Särskilt med tanke på att den traditionella mässbeökaren verkar ha ändrat beteende.

– Jag tror att antalet människor som har besökt mässan är lika många. Däremot tror jag att många valde att besöka mässan en gång i stället för att gå två eller tre gånger, säger han.

– Jag tror att folk har fått mer information tack vare internet och all annan information som sprids inför mässan. Det gör att man vet mer vad man vill ha.

Som exempel på det här säger Jan-Olof Sandberg att flera utställare förvånades över att de sålde så bra redan första dagen, det vill säga att besökarna direkt visste exakt vad de ville ha.

Nu tänker mässarrangörerna hålla fast vid den nya satsningen på fler föreläsningar och teman även kommande år.

– Givetvis funderar vi över vad som behöver lyftas ytterligare i framtiden. Där tror jag att miljöfrågorna är en av de saker där man både kan visa bra produkter men även erbjuda mer kunskap inom området, säger Jan-Olof Sandberg.

Sara Sällström

Nyheter P4 Norrbotten
sara.sallstrom
@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista