Dygnet-runt-öppen kommunservice i Kalix

Kalix kommun håller på att utveckla 24-timmarsservice via internet till medborgarna. Det innebär att invånarna så småningom ska kunna uträtta sina ärenden även när kommunen har stängt.

Kalix är en av några få kommuner i landet som ingår i ett nationellt projekt för att utveckla 24- timmarsservice till kommuninevånarna.

- Det vi jobbar mycket med i Kalix just nu är faktiskt en e-strategi för att utveckla service och tjänster gentemot medborgarna, säger Peter Eriksson miljöpartistiskt kommunalråd i Kalix.

Två personer, en projektledare och kommunens informationschef arbetar specifikt med det här projektet och alla de kommunala förvaltningarna är inblandade berättar Peter Eriksson. Tanken är att utveckla ett e-service- perspektiv till invånarna, det vill säga att man ska kunna genomföra sina ärenden gentemot kommunen även på kvällar och helger när de kommunala tjänstemännen inte finns tillgängliga.

- Kan vi få en förändring här så att medborgarna kan komma i kontakt och lämna frågor och kunna skriva ansökningar och få sina ärenden uträttade när som helst på dygnet då har vi skapat en organisation som är mycket mer serviceinriktad än vad den är idag, säger Peter Eriksson.

                                 Leif Nyberg, SR Norrbotten

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".