Nya tester med spårviddsväxling i Haparanda

Nu ska problemen med att Sverige och Finland har olika bredd på sina järnvägsspår lösas. I höst startar fullskaleprov med automatisk spårviddsväxling i Haparanda och Torneå och det kan innebära att det bara tar en kvart att föra över gods över gränsen, istället för de ungefärliga 8 timmarna det tar idag.

Järnvägen i Sverige har en spårvidd, som är smalare än den finska och det innebär att tåg från Sverige inte kan köras över till Finland och vice versa. I stället lastas godset av vid gränsen och förs över med lastfordon till det andra landets tåg. Det här tar tid och är dyrbart.

Men under senare år har tyska och spanska spårviddsväxlare testats vid gränsen med några enstaka vagnar och nu blir det alltså fullskaleförsök med fem vagnar från Kappa kraftliner och lika många från Outokumpu Stainless. Vagnarna förses med särskilda axlar, där avståndet mellan hjulen kan ändras automatiskt, så att det passar de olika spårvidderna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".