1 av 2
Foto: Alf Lindbergh.
2 av 2
Peter Jidström, klubbdirektör.
Ishockey

Uppåt värre med försäljningen

Luleå Hockey leder elitserien och känner av att framgångarna på isen även ger resultat i kassan.

– Vi märker att folk pratar mer om Luleå Hockey och trycket på biljetter ökar, nästa hemmamatch är mot AIK och det är ett lag som lockar så vi hoppas på bra med publik även då, säger klubbdirektören Peter Jidström.

Förutom att det pratas mer hockey i Luleå så har trycket på biljetter ökat. Luleå Hockey har i nuläget sålt mer privata säsongskort än vad man hade under förra året. Resturangerna och barerna i arenan går också bra och i souvenirshoppen där Johan Lindqvist jobbar går det bättre än ifjol.

– Det märks, framför allt på webbshopen där det har blivit ett riktigt uppsving, säger han.

Märker man någon skillnad jämfört med hur det var ifjol när det gick lite sämre?

– Absolut, nu är det mycket spring och en positivare tongång från supportrarna, säger han.

Föreningen har ett helt nytt sortiment och webbshoppen har redan kraschat av trycket från supportrarna en gång. Och det här är en framgångsvåg klubbdirektören Peter Jidström vill utnyttja.

– Jag tror mycket på korta grejer, för det svänger fort i den här branchen, det är inte som för 30 år sedan längre, säger Jidström.

I november kommer "ice projection" igång. Flera projektorer som sitter i taket kommer då att visa repriser från matchen med hela isen som filmduk.

--  Det går att göra ganska häftiga saker med ice projection, säger Jidström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".