Kiruna får en ny järnväg

Järnvägen måste få en ny sträckning genom Kiruna.
Orsaken är LKAB:s planerade utvidgning av gruvan in mot Kiruna centrum. Banverket är i full gång med planeringen av nybygget och det måste gå snabbt för redan i år påverkar  LKAB:s nuvarande gruvbrytning järnvägen, säger Malin Faller som är utredningsledare på Banverket.

Banverket snabbutreder frågan om en ny sträckning av järnvägen i Kiruna eftersom att LKAB:s planerade utvidgning av gruvan ganska snart kommer att påverka järnvägen.

- Redan i år påverkar faktiskt gruvbrytningen järnvägen, men de rörelser som blir är inte allvarliga, säger Malin Faller.

Banverket jobbar främst med tre alternativ. Väster om gruvan, österut mot flygplatsen eller en ny sträckning genom själva samhället.

- Om drygt ett och ett halvt år vet Banverket hur den nya järnvägen genom Kiruna ska dras, säger Malin Faller som är utredningsledare på Banverket.

Om fem år beräknar Banverket att bygget ska vara igång och 2012 måste det vara avslutat,  för då befinner sig järnvägen inom rasriskområdet.

- I järnvägssammanhang är det en snabb handläggning. Normalt hade varit sju år till byggstart, säger Malin Faller.

LKAB kan få vara med och finasiera bygget

Finansieringen av den nya järnvägen är ännu inte klar, men enligt Malin Faller är det inte självklart att Banverket får stå för hela kostnaden.

- Man skulle kunna tänka sig att LKAB går in och bekostar en del av järnvägen, men det är egentligen för tidigt att säga det också, säger Malin Faller.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".