Höj hastigheten och därmed trafiksäkerheten

Om man höjer den tillåtna hastigheten på vägar som har mitträcke och hög standard då accepterar bilisterna en sänkning av hastigheten på mer riskfyllda vägsträckor. Det anser chefen för trafikpolisen i Luleå, Gunder Eriksson, som också tror att trafiksäkerheten därmed skulle öka. 

Under den senaste sexårsperioden så har antalet döda i trafiken på länets 110 vägar varit det dubbla i jämförelse med Västerbotten. Det visar statistik från Vägverket. Anledningen är att Norrbotten har längre vägsträckningar där det är tillåtet att köra 110 km/h, men där vägarna är inte tillräckligt breda. De saknar mitträcke och ibland också viltstängsel.

Gunder Eriksson som är chef för trafikpolisen i Norrbotten tror att en höjd hastighet på vägarna med hög standard skulle göra att bilisterna accepterar en sänkt hastighet på vägar med sämre standard.

Som exempel på vägar med bristfällig standard där man inte borde få köra 110 km/ h pekar Gunder Eriksson ut vägarna i inlandet. På E4 däremot där det finns mitträcke borde det vara tillåtet att köra 120 när det är sommarväglag.

Pontus Matstoms, somär forskningschef på väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, håller visserligen med om att det inte skulle öka olycksrisken så väldigt mycket om man ökar hastigheten på de bra motorvägarna, där det redan idag sker relativt få dödsolyckor. Däremot tycker han inte att det behövs någon morot för att få en acceptans för att sänka hastigheten på landsvägarna.

- Det finns inget stöd för det i forskningen, säger Pontus Matstoms.  

Per Mats Öberg, chef vid vägverkets avdelning för trafiksäkerhet och miljö säger att det inte kommer att bli några höjningar av hastigheten i länet eftersom vägarna inte har motorvägsstandard.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".