Hårdare tag i ny skrotbilskampanj

Rättsligt efterspel hotar den som lämnar sin skrotbil ute i naturen. Nu startar en ny skrotbilskampanj där kampanjledningen vill använda både morot och piska.

Med start 2001 inleddes en skrotbilskampanj i Sverige som i Norrbotten gav som resultat drygt 5000 insamlande och skrotade bilar.

Nu påbörjas en ny kampanj där stiftelsen Håll Sverige Rent, i samarbete med länets kommuner och försäkringsbolaget Folksam, intar en hårdare attityd än under förra kampanjen. Problemet med skrotbilar kvarstår enligt den nationella kampanjledaren Lars Alm

- Det finns ingen som helst beteendeförändring på människor utan man ställer bilar till höger och vänster i samma utsträckning som förut och det vill vi åtgärda på något sätt, säger han.

Förra kampanjen 2001 focuserade man på att bilägare kostnadsfritt kunde få sin skrotbil hämtad och skrotad om man ringde ett speciellt telefonnummer före en viss tid. De ingredienserna finns med även i den nya kampanjen men nu är det den rättsliga aspekten som dominerar. Den som lämnar en bil och inte tar nödvändiga kontakter och talar om att de har en skrotbil riskerar att få stå till svars och kanske dömas till miljöbrott enligt Lars Alm.

- Vi tror att det är enda sättet för att få en beteendeförändring, säger han.

Bilskrot

” ... man ställer bilar till höger och vänster i samma utsträckning som förut ... ”

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".