Hans Porsberger i Luleå är en av Hjärnkolls 200 ambassadörer. Foto: Andrea Dahlkild, SR Norrbotten
Norrbotten

Ambassadör för Hjärnkoll

"Det handlar ofta om kreativa människor"
1:12 min

Informationskampanjen Hjärnkoll ska öka allmänhetens kunskap om psykisk sjukdom.

Var fjärde svensk drabbas någon gång av psykisk ohälsa, men ändå råder stor okunskap om den här kategorin av sjukdomar. Informationskampanjen Hjärnkoll ska öka kunskapen om och förändra samhällets attityder till psykisk sjukdom. Den är riksomfattande och drivs av Handisam och NSPH, Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa. Hans Porshage i Luleå är en av Hjärnkolls 200 ambassadörer.

- Uppfattningen i samhället är att psykiskt sjuka aldrig blir friska, inte kan jobba, skulle vara mindre begåvade eller visar tecken på någon form av svaghet. I själva verket är inget av det där baserat på verkligheten, ofta är det till och med tvärtom. Att man skulle vara mindre begåvad stämmer över huvud taget inte.

Hans Porsberger fick en utmattningsdepression för sex år sedan. Han är en av åtta ambassadörer i Norrbotten, som ska ta kål på fördomarna om psykisk ohälsa genom att berätta om sina egna erfarenheter, på föreläsningar och i media. Han tror att attitydförändringen måste börja hos den som blivit sjuk.

- Det jag brinner mest för är attitydförändringen hos den som har erfarenhet av psykisk ohälsa. Jag vill lyfta fram de fantastiska egenskaper som de här människorna besitter. Det handlar ofta om kreativa människor, problemlösare och risktagare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".