Andreas Lind, vd för Norrbottens Handelskammare Foto: Inger Marklund SR/Norrbotten
Kalix

Nya kontakter med Kina

"Vi har stort utbyte"
1:36 min

Norrbottens Handelskammare har tillsammans med Kalix kommun byggt upp ett samarbete med näringslivet i Kina på kort tid.

Swedish Lapland China Center, kallas organisationen som har fått till stånd flera viktiga handelsavtal framför allt på området miljöteknik. Förutom råvaror som malm och skog är kineserna också intresserade av kontakter inom turism och kultur uppger Norrbottens Handelskammares vd Andreas Lind.

Hela världen är i Shanghaiprovinsen och jobbar med produktion och handel. Ambitionen för Swedish Lapland China Center är inte att bara att vara i Ganzuprovinsen, men det har börjat med bra fart där.

Samarbetet har koncentrerats till regionen Ganzu och regionhuvudstaden Lanzhou som totalt har cirka 30 miljoner invånare och ligger i mitten av Kina.

Näringslivet påminner om Norrbottens med gruvor och är industritätt. De är stora inom gruvindustrin, inom petrokemisk industri, tillverkning och i regionen finns ett centrum för rymdteknik.

- Kina är också intresserade av våra lite mjukare branscher. Turism, kreativa näringar, kultur. Dom har en förståelse för att ett samarbete och utbyte inte ska handla om några fåtal områden. Utan Lanzhou och Ganzu har öppnat dörrarna och jag är väldigt intresserad av vad det ska leda till fortsätter Andreas Lind, vd för Norrbottens Handelskammare.

- Vi kan inte bara hjälpa Kina med vår export av järnmalm dit, som har räddat Norrbotten i den lågkonjunktur som drabbat andra områden i Europa.

- Det är tjänster som kommer att öka tror jag. Vårt kunnande på flera områden kan exporteras. Inte minst inom miljöteknik eftersom Kina har stora problem med föroreningar i luft och vatten. Ett sent exempel är att Mefos i Luleå har skrivit ett samverkansavtal att bistå Kinas näst största nickelsmältverk att effektivisera och rena sina processer.

Handelskammarens Andreas Lind har varit på delegationsresor fem gånger till Ganzuregionen tillsammans med näringslivet bland andra.

Och kinesiska delegationer har varit här minst här lika månger.

- Vi har också byggt upp bra relationer med myndigheter och den politiska plattformen där, säger Andreas Lind.

Han tror att den transportkorridor som diskuteras och är tänkt att gå via järnväg från Kina över Ryssland, Finland, norra Sverige och till norra Norge för utskeppning till norra Amerika ligger närmare till hands än vad vi tror. Den så kallade North East West-korridoren.

- EU har pekat på att centrala transportkorridorer in i Europa har blivit för överfulla. EU anser att denna järnvägskorridor är viktig och där finns ju mycket medel för infrastrukturlösningar. Kina är väldigt intresserad av en järnväg i denna sträckning. Alla berörda länder kommer nog att få vara beredda att betala för järnvägen. Det gäller ju även att få med Ryssland på tåget. Största utmaningen är nog inte finansiering utan att få förståelse för vilka behov det här kan tillfredställa.

Är det kört då för Kallax Cargo som transportbolag?

- Jag har alltid trott på Kallax Cargo av den enkla anledningen att det är ett väldigt miljöeffektivt och ekonomiskt gynnsamt sätt att frakta de varor som vi måste ta via flygfrakt till Asien. Man vinner ju i flygtid, avslutar Norrbottens Handelskammares vd Andreas Lind.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".