Ledset barn Foto: Scanpix

115 000 samtal till Bris

Förra året fick organisationen Bris fler samtal än något tidigare år till barnens jourtelefon. Drygt 115 000 kontakter noterades.

Förra året fick organisationen Bris fler samtal än något tidigare år till barnens jourtelefon. Drygt 115 000 kontakter noterades.

Bris fyller 40 år och vill utöka verksamheten till att hålla linjen öppen dygnet runt.

På ösnkelistan står också ett barnfridcentrum och att rättsväsendet ska lägga mer vikt vid barnens berättelser, skriver Dagens Nyheter.

Barnens hjälptelefon startade 1980 och har numera utökats med mejlkontakt och chattforum.

En av de kategorier som ökar mest hos Bris är den som haft problem i kontakt med myndigheter.

Förra året ringde nästan 25 procent fler om sådana problem jämfört med året innan, visar årets Bris-rapport. Många barn och unga känner maktlöshet och besvikelse över hur de bemötts av till exempel socialtjänsten och barn- och ungdomspsykiatrin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".