Törnman misstänker konspiration

Det blir ingen halkbana för biltestbranschen i Kiruna, i alla fall inte till sommaren. Kiruna kommun hade räknat med att Luftfartsverket skulle gå in med tre miljoner kronor till bygget, men så blir det inte.

- Största skandalen inom politiken på nio år, säger förre kommunalrådet Lars Törnman som inte förstår varför verket ändrar sig.

Men enligt Luftfartsverkets direktör Lars Rekke så har verket aldrig lovat att skjuta till några pengar, och kommer inte att göra det heller.

- Det är inte verkets uppgift att finansiera och driva halkbanor för kommersiell biltestverksamhet. Den uppfattningen har vi alltid haft, säger Lars Rekke.

Däremot har LFV under tre år fört diskussioner med Kiruna kommun om projektet, men någon tvärvändning är det inte fråga om enligt Lars Rekke.

Konspiration tror Törnman

Förre kommunalrådet i Kiruna, Lars Törnman, har varit med och drivit projektet från början och han reagerar kraftfullt på att LFV inte ska gå in med några pengar. Törnman menar att det i det närmaste är en konspiration som ligger bakom Luftfartsverkets nej.

De som ligger bakom skulle vara Per Gunnar Sundström, ordförande i Swedish Proving Ground Association,  biltestentreprenörernas egen organisation och tidigare centerpartistiskt kommunalråd i Arjeplog och hans partikamrat landshövding Per Ola Eriksson.

- Det är ingen hemlighet att Per Gunnar Sundström lobbat väldigt aktivt och hårt mot det här och att han är partikamrat och god vän med Landshövding Per Ola Eriksson, säger Lars Törnman.

Bakgrunden till de misstankarna är att Länsstyrelsen under Björn Rosengrens ledning lovade ett investeringsstöd på 25 procent av kostnaderna, men som senare drogs in när centerpartisten Per Ola Eriksson tillträtt.

Dålig samverkan i länet

Enligt Lars Törnman är det dock framförallt socialdemokratiska krafter som påverkat hårdast eftersom de har regeringsmakten. Orsaken till allt skulle vara jantelagen, att ingen annan ska få lyckas förutom Arjeplog och Arvidsjaur.

- Man pratar vackert om samverkan inom länet när det gäller biltestverksamheten, men samtidigt jobbar man som själva fan under täcket i sovrummet, säger Lars Törnman.

Enligt kommunalrådet Kenneth Stålnacke kommer finansieringen att lösas och halkbanan ska byggas.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".