Nytt steg i gruvprojekt

Gruvföretaget Boliden och Byggföretaget NCC arbetar nu på att förverkliga gråbergs- och slamprojektet vid Aitikgruvan utanför Gällivare.
Efter Aitikledningens- och gruvfackets möte med Landshövding Kari Marklund förra veckan så har ytterligare initiativ tagits för att förverkliga projektet med att vidareförädla gruvavfallet. Det handlar om att bearbeta gråberg, som är en restprodukt från Bolidens Aitikgruva, till mindre fraktioner för att använda till fyllning vid till exempel väg- och järnvägsbyggen. En annan del i projektet är att köra rötslam i retur till gruvan som fyllnadsmaterial för täckning av de stora mängder gruvavfall som finns där. För att projektet ska kunna genomföras som det är tänkt krävs ett järnvägsspår som ansluter malmbanan till gruvan. Ett omfattande arbete som kräver stora investeringar. Det var bland annat därför som Landshövdingen uppvaktades. Han föreslog en finansieringsmodell där EU deltar och som innebär ett blandat offentligt och privat åtagande enligt ungefär samma modell som när Arlandabanan byggdes. Enligt vad Norrbottensnytt erfar så har Boliden, efter den uppvakningen, mött byggjätten NCC som är den första tänkta samarbetspartnern. Än så länge finns inget formellt avtal mellan dom båda bolagen men vid mötet slöts ett så kallat gentlemens agreement. Den muntliga överenskommelsen innebär att man nu ska formulera ett prospekt för det hela som sen ska ligga till grund för en ansökan om pengar till att bygga det här, för Boliden och för Gällivare så viktiga, stickspåret.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".