Bråket om halkbanan fortsätter

Det har uppstått bråk om vem som egentligen har fått entreprenaden att bygga halkbanan för biltestindustrin i Kiruna. I går kunde vi berätta att BDX avtalat med Kiruna kommun om att få bygga banan efter att Luftfartsverket, LFV dragit sig ur.

Men en upphandling gjordes redan när Luftfartsverket fortfarande var med i bilden. Den  vanns av Snells Entreprenad i Pajala som la lägre bud än bland andra BDX. Men när LFV drog sig ur så skrev kommunen och BDX avtal.

Förre kommunalrådet Lars Törnman har en teori om hur det hela gick till.
- När LFV drog sig ur fick kommunen panik och ville visa handlingskraft. När BDX då tog kontakt och ville bygga nappade de utan att tänka på lagen om offentlig upphandling, säger Lars Törnman.
Patrik Snell på Snells Entreprenad hann aldrig skriva under ett kontrakt på bygget. Men han säger att hans anbud låg på totalt 11 miljoner kronor, alltså 3 miljoner under de 14 miljoner kronor som bygget beräknas kosta. Det hade alltså inte behövts de 3 miljoner kronor som BDX nu går in med.

Patrik Snell  ställer sig frågande varför kommunen inte tog kontakt med honom när LFV drog sig ur.
- Jag ska nu kontakta en jurist som får se över hur det här har gått till, säger Patrik Snell till Norrbottensnytt.

Socialdemokratiske kommunalrådet Kenneth Stålnacke säger att Luftfartsverkets upphandling slutade gälla när de drog sig ur.  Men han får svårt att förklara varför kommunen då inte tog kontakt med Snells Entreprenad som hade kommit med det lägsta anbudet.

- Det här handlar inte enbart om ett anbudsförfarande på det sättet. Här har vi en entreprenör som är beredd att satsa egna pengar, och gå in som en spelare i det här med halkbanan. Det är en lite annan planhalva vi är på, säger Kenneth Stålnacke.

Att Patrik Snells anbud skulle ligga på 11 miljoner känner Kenneth Stålnacke inte till, hans uppfattning är att det låg på 14 miljoner kronor.

Nu kanske upphandlingen måste göras om från början och Kenneth Stålnacke välkomnar att Patrik Snell låter en jurist se över hela saken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".