1 av 5
Foto Försvarsmakten
2 av 5
Jasplanet som havererade och slog runt. Foto: Louise Levin/F21/Försvarsmakten.
3 av 5
Foto Försvarsmakten
4 av 5
Jas förarplats. Foto Försvarsmakten
5 av 5
Foto Försvarsmakten
LULEÅ

Mänsklig faktor orsakade haveri

Jas 39 Gripen saknar startspärrar
1:26 min

Det var inget tekniskt fel på det JAS-plan som förra året skenade i samband med att motorn skulle testas . Det har Försvarsmaktens egen utredning slagit fast och ger istället den mänskliga faktorn skulden.

Det var den 31 maj förra året som någonting gick fel då en så kallad motorstart skulle göras på en Jas 39 Gripen. Planet skenade iväg i 225 km i timmen innan det slog runt och landade på rygg.

Händelsen är ett exempel på att ett antal mindre goda förutsättningar kan samverka så att ett arbetsmoment som normalt är odramatiskt utvecklas till en olycka skriver nu Försvarsmakten i sin egen utredning om olyckan.

Den direkta orsaken till olyckan var att gasreglaget inte var korrekt inställt vid motorstarten samt att förarplatsteknikern inte vidtog korrekta åtgärder för att stänga av motorn.

Inget tyder på att teknikerns allmänna utbildningsstatus för att genomföra en motorstart varit tveksam. Dessutom har kunnat konstateras att teknikern under de senaste två veckorna före aktuell händelse hade genomfört tre motorstarter utan problem men att teknikern vid det aktuella olyckstillfället varit splittrad och okoncentrerad.

Vidare konsternas också att JAS39 saknar startspärr samt varning och märkning som hindrar eller påminner förare och förarplatstekniker vid motorstart med gasspak i felaktigt läge

Kritik riktas i rapporten mot komplexa instruktioner för motorstart och även mot kompaniets organisationsstruktur.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".