Färre felringningar till 112

Felringningar och busringningar till nödnumret 112 är ett stort problem för larmcentralerna. Men hjälp av ett nytt telesystem, paus 5, har antalet felringningar nästan halverats i Norrbotten.

Att knapplåset inte varit aktiverat på mobiltelefonen eller att man slagit fel nummer till någon, är den vanligaste orsakerna till felringningarna till 112.

Men sedan nya telesystemet paus 5 infördes på larmcentraler i Sverige fångas nu felringningarna upp. I stället för att kopplas direkt till 112 inväntas en fjärde siffra. Kommer det ingen inom femsekunder får man bara en hänvisningston.

Innan Paus 5 infördes var 80 procent av alla samtal till SOS i Norrbotten samtal av misstag. Nu är bara hälften av alla samtal felringningar.

– Det är bra att antalet felringningar gått ner så mycket. Men det kan bli svårt komma ner ytterligare i antal. Folk måste våga ringa 112, säger Leif Markström, platschef på SOS larmcentral i Luleå.

Han säger vidare att busringningar är ett annat stort problem. Särskilt då när samtalen kommer från kontantkortsmobiler som inte är registrerade och därmed är det svårt att komma åt de som busringer.

Ett förslag har nu lämnats till Post- o telesyrelsen som gör att man lättare ska kunna få tag på de som okynnesringer.

– Man ska kunna identifiera telefonerna och i de fall telefonen missbrukas ska man kunna stänga av telefonen. Men för att vi ska kunna göra det krävs lagändringar och det är Post- och telestyrelsen som är den myndighet som måste ta det beslutet, säger Leif Markström, platschef på SOS larmcentral i Luleå.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".