Kirunafamiljen straffbeskattas med 22 000 kronor

Kiruna missgynnas i den årliga skatteväxlingen som innebär att skatter på arbete ersätts med skatter på energi. Det framgår av en bilaga till Finansdepartementets långtidsutredning som visar att en Kirunafamilj straffbeskattas med 22 000 kronor per år jämfört med en Stockholmsfamilj genom bränsleskatternas utformning.

I Kiruna saknas tunnelbana och bussarnas tidtabeller lämnar mycket övrigt att önska. Det gör att kommuninvånarna är beroende av bilen för att kunna röra sig fritt. Trots detta vill politikerna genom höga skatter minska bilresandet.

Den hårda beskattningen motiveras bland annat med att utsläppen av koldioxid måste minska. Siffror från Finansdepartementets långtidsutredning visar att skogarna kring Kiruna binder så mycket koldioxid att det inte finns några nettoutsläpp i kommunen.

-Varför ska Kirunaborna straffbeskattas för utsläpp som sker i Stockholm? undrar Ulf Perbo,vice vd på BIL Sweden.

Beräkningarna av kommunens drivmedelsskatter finns i rapporten ”Bränsleskatten - en straffskatt mot glesbygden” som presenteras av BIL Sweden och Motorbranschens Riksförbund (MRF).

Av underlaget framgår att Kiruna missgynnas av skatteväxlingen mellan skatter på arbete och skatter på energi. Det leder till att en vanlig Kirunafamilj straffbeskattas med 22 000 kronor per år jämfört med en Stockholmsfamilj.

Planerna på att i höst återigen höja den orättvisa bensinskatten måste därför stoppas, menar Charlie Magnusson, informationschef på Motorbranschens Riksförbund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".