1 av 5
Malmbanan. Foto: Johan Wallqvist.
2 av 5
3 av 5
Foto: Scanpix
4 av 5
5 av 5
Veronica Henriksson
NORRBOTTEN

Kylan och ökad trafik sliter på järnvägen

”Kylan och mycket trafik är orsaken”
1:41 min

Trafikverket Nord bemöter nu kritiken mot att mer än hälften av de  8 000 fel och brister som rapporterades på järnvägarna i Norrbotten 2010 inte åtgärdats i tid.

Den stora mängden säkerhetsanmärkningar, cirka 8 000 stycken under 2010 på järnvägarna i Norrbotten, är inget negativt i sig, menar Veronica Henriksson, som är chef för anläggning och drift vid Trafikverket region Nord.

– Det visar väl snarast att vi är ute och håller koll på vår anläggning, säger hon, samtidigt som hon medger att anläggningen är sliten och allt hårdare belastad av framför allt godstrafik.

Veronica Henricsson har viss förståelse för Transportstyrelsens och järnvägsforskarnas krav på förbättrat underhåll av järnvägen.

– Det är en otroligt stor nedslitningstakt på malmbanan och ibland kanske inte underhållet räcker till. Vi behöver ha ett snabbare utbyte av de beståndsdelar som ingår i anläggningen, exempelvis växlar. Det har varit svårt att förutse den takt som anläggningen bryts ner i. Trafiken är så hög nu och det är svårt att förutse hur anläggningen reagerar, säger hon.

Den vanligaste orsaken till de många säkerhetsanmärkningar som inte åtgärdats är det kalla klimatet och materielbrist.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".