Pajala kommun accepterar inte nedläggning av flyget

Pajalas socialdemokratiska kommunalråd Bengt Niska kan inte acceptera en nedläggning av flyget mellan Luleå och Pajala. Det vore en dödsstöt för bygden, säger han.

Statliga Rikstrafiken, som stöjder linjen ekonomiskt, måste spara och här kan Pajalaflyget drabbas. Rikstrafiken subventionerar Pajalaflyget med 4 500 kronor per passagerare och det kan jämföras med att resenärern bara behöver betala 750 kronor för en enkelresa.

Nu går Rikstrafiken back med 70 miljoner och måste spara på sina subventioner av olönsam tåg- och flygtrafik och här hotas alltså flyget mellan Luleå och Pajala, som startade för fyra år sedan.

Det är för få passagerare på sträckan med tanke på den kraftiga subventionen, säger chefssamordnare Pär-Erik Westin på Rikstrafiken, men flygplatschef Jukka Niskala i Pajala säger att man ändå når Rikstrafikens mål på 35 procents beläggning av flygstolarna. Det betyder 2 700 resenärer i fjol och att målet i år är 4 000 resenärer. Han hoppas att man så småningen ska få kanske 8 000 resenärer per år. Han jämför också med andra inlandsflygplatser, som behövt 10 år för att få bra tillströmning av passagerare.

Bengt Niska säger att Pajala inte har något alternativ till flyget. Det är bara en sju meter bred landsväg.

" Enda alternativet till flyget är en sju meter bred landsväg ..."

- Bengt Niska kommunalråd

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".