Michael Gustafsson, flygplatschef Lapland Airport. Foto: Maritha Mossberg/Sveriges Radio
Gällivare

Flygplatsen firar med Hellner och JAS

"Landningsbana från andra världskriget"
3:45 min

Det har nu gått 40 år sedan Gällivare flygplats öppnades för kommersiell flygtrafik.

Idag flyger ungefär 34 000 passagerare till och från Gällivare, men under perioden 1985-1995 hade flygplatsen sina guldår med opp emot 80 000 passagerare.

Idag firar flygplatsen i Gällivare 40-årsjubileum med öppet hus och många uppvisningar. Till de stora dragplåstren hör den lokala skidstjärnan Marcus Hellner och JAS 39 Gripen från F 21 i Luleå.

Men det hela började egentligen under 2:a världskriget då försvaret byggde en militär landningsbana utanför Gällivare. 1970 tog sedan Gällivare kommun över flygplatsen, som invigdes i april 1971 för kommersiell flygtrafik med passagerare.

Utvecklingen gick stadigt uppåt redan från början. Som mest hade Gällivare flygplats mellan 60 000-80 000 passagerare per år under perioden 1985-1995. Sedan kom avregleringen som medfört att Gällivare fått leva med olika aktörer som upphandlats både av statliga Rikstrafiken och civila bolag.

- Under det senaste året har det dock sett mer stabilt ut, säger flygplatschefen Michael Gustavsson.

Men det finns visioner för framtiden. För att locka fler turister och därmed öka antalet passagerare så samarbetar nu Gällivare flygplats med turistnäringen i regionen. Enligt Michael Gustavsson ligger det också ett eget ansvar hos de trafikerande bolagen. Till visionen hör också en förlängning av start- och landningsbanan, så att man kan ta emot större flygplan på inkommande charter, på samma sätt som i Arvidsjaur.

- Då skulle man kunna ta emot större flygplan, som kräver en längre startsträcka, säger Michael Gustavsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".