Alkoholannonser gör att vi köper mer

För drygt ett år sedan blev det tillåtet med alkoholreklam. Nu ökar också försäljningen av annonsvarorna, samtidigt som den vanliga vardagskonsumptionen inte ändrats.

Det blev fritt fram för alkoholreklam efter en uppmärksammad dom i marknadsdomstolen i början av förra året.

Marknadsdomstolen konstaterade då att det svenska förbudet mot alkoholreklam stred mot EU:s regler. Sedan dess har annonseringen ökat markan. Störst är ökningen inom kvällspressen.

- Numera konsumerar vi mer vin på veckorna men vi dricker fortfarande samma mängd starksprit på helgerna, säger Magdalena Boman, som forskar i hur vi påverkas av reklam vid Luleå tekniska universitet.

Även på systembolaget har de märkt av att intresset för alkohol har ökat sedan alkoholreklam infördes.

- De varor som visas i tidningarna säljer ju bättre, säger Maritha Vesterberg, butikschef på systembolaget i Luleå.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".