Foto: Magdalena Martinsson/Sveriges Radio
NORRBOTTEN

Ny teknik gör malmbanan energisnål

LKAB investerar 50 miljoner i ny teknik för tågstyrning. Den nya tekniken ska göra malmtransporterna upp till 20 procent energisnålare.

Dessutom underlättar den nya tekniken för maximalt utnyttjande av Malmbanan mellan Riksgränsen och Luleå.

12 miljoner kronor per år beräknar LKAB att energibesparingen blir med den nya tekniken.

Systemet heter Cato, och investeringen på omkring 50 miljoner kronor sker i samarbete med Trafikverket.

Det är ett datorbaserat system som styr tågrörelser, hastighet och inbromsning av tåg för att åstadkomma optimal körning inom angiven tågtidtabell. Systemet tar hänsyn till möten med andra tåg.

Med en mjukare körning av malmtågen minskar energianvändningen ytterligare samtidigt som slitage på bromsar, hjul och räls minskar.

Malmtågens lok är redan idag försedda med teknik för energiåtervinning. När tågen motorbromsar fungerar motorerna som generatorer.

Systemet ökar även punktligheten i malmtågens trafik vilket minskar störningarna på Malmbanan. Därmed kan kapaciteten för malmtrafiken utnyttjas bättre.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".