Norrbotten

Annons dras tillbaka

1:32 min

Efter kritiken mot Byggmax annons, med en dubbel bild på samen Per Kuhmunen och under rubriken "same same men billigt", har företaget beslutat sig att dra tillbaka annonsen.

– Det var absolut meningen att diskriminera någon eller framställa samer i dålig dager. Utan det är bara en typ av ordvits som var till för att lyfta våran lågprisprofil. Så jag är hemskt ledsen att det har uppfattas på det här sättet, säger den ångerfulla marknadschefen Jacob Notlöv till Sameradion.

Enligt Notlöv hade företaget fått godkänt från både fotografen Peter Rosén i Abisko och samen på bilden - Per Kuhmunen - att använda bilden i annonsen.

Men de har ändå beslutat att dra tillbaka annonsen sedan man varit i kontakt med Svenska samernas riksförbund och tagit del av deras kritik. Och SSR kommer inte att göra någon anmälan, berättar Raghild Svonni, adminstativchef på SSR.

– Vi har beslutat inom SSR att vi inte går vidare. Med den här frågan. Vi går inte vidare med den här anmälan utan vi nöjer oss med det.

Är det första gånget samer har används?

– Nu blev det ju så otroligt påtagligt. Det var ju också så att man inom reklambranschen reagerade. Och tog avstånd från det här och säger att det är lågvattenmärke på att göra den här typen av annonser där man använder samerna som urfolk. Men vi ser ju att man använder samiska symboler i marknadsföring, inte minst för att locka turister till Lappland. Men det jobbar vi på andra sätt för att förekomma.